De Ombudsdienst voor telecommunicatie waarborgt dat uw persoonsgegevens worden beschermd en nooit ondoordacht zullen worden gebruikt.
“Persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, met inbegrip van indirecte persoonsgegevens zoals online-identificatoren of locatiegegevens.
De privacyverklaring verduidelijkt de manier waarop uw persoonsgegevens worden verzameld, opgeslagen, gebruikt en beschermd, alsook de rechten en controlemiddelen waarover u beschikt om uw privacy te beschermen.
In geval van vragen, opmerkingen of bezorgdheid over enig aspect in verband met de verwerking van uw persoonsgegevens kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming: DPO@mediateurtelecom.be
De bescherming van uw privacy is voor de Ombudsdienst voor telecommunicatie van groot belang. Deze privacyverklaring beschrijft welke maatregelen worden genomen met het oog op de bescherming van de privacy tijdens de verwerking van persoonsgegevens en over welke rechten de klagers/betrokken personen beschikken.
Alle persoonsgegevens (namelijk de gegevens waarmee u direct of indirect kunt worden geïdentificeerd) die u toevertrouwt aan de Ombudsdienst voor telecommunicatie zullen met de nodige zorg worden verwerkt.
Dit houdt natuurlijk in dat alle verwerkingen van uw persoonsgegevens zullen gebeuren overeenkomstig de Algemene verordening van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens.
U wordt uitgenodigd om deze privacyverklaring aandachtig door te nemen en kennis te nemen van de inhoud ervan. Toekomstige aanpassingen van deze privacyverklaring kunnen niet worden uitgesloten. Het spreekt vanzelf dat alle nieuwe versies van de privacyverklaring altijd zullen voldoen aan de voormelde wetgeving betreffende de bescherming van persoonsgegevens.
In deze verklaring gaan we uit van het principe dat de gegevens niet buiten de EU zullen worden doorgegeven. De overheidsdiensten die dit toch doen in het kader van hun taken, zullen het vermelden in een aanvullende verklaring.
Dit beleid richt zich tot elke eindgebruiker die contact heeft met de Ombudsdienst voor telecommunicatie.
De verzameling, alsook de verwerking van de persoonsgegevens zijn noodzakelijk voor de uitoefening van de opdrachten die toebedeeld zijn aan de Ombudsdienst voor telecommunicatie overeenkomstig artikel 43 bis, § 3, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.
Zo heeft de Ombudsdienst voor telecommunicatie de volgende opdrachten:
De verzamelde gegevens beperken zich tot wat noodzakelijk is. De Ombudsdienst voor telecommunicatie besteedt bijzondere aandacht aan de opslag alsook aan de verwerking van persoonsgegevens, en dit met maximale inachtneming van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Wij verbinden ons ertoe uw persoonsgegevens te beschermen en er geen onjuist gebruik van te maken, noch te onthullen en we behandelen ze met discretie.
Wij informeren u over de verwerking van uw persoonsgegevens, over de manier waarop deze worden verzameld en bewaard.
Hieronder vindt u onze principes in verband met de vertrouwelijkheid van de persoonsgegevens en de eerbiediging van uw privacy.
Wij proberen ons beleid inzake verwerking, gebruik en beveiliging van uw persoonsgegevens, beschreven in de punten hieronder, zo duidelijk mogelijk te maken.
Wij kunnen uw persoonsgegevens ook gebruiken:
Wij verbinden ons ertoe uw persoonlijke informatie nooit door te geven aan wie dan ook buiten het juridische kader van uw dossier, opdat deze entiteit ze kan gebruiken voor haar eigen marketing- of andere doeleinden.
Indien uw contactgegevens veranderen, verzoeken wij u dat ons mee te delen, zodat wij in contact kunnen blijven.
Het kan gebeuren dat we ertoe gebracht worden om bepaalde persoonsgegevens (zoals uw contactgegevens en informatie over de transactie) te delen met derden die ons helpen de frauduleuze transacties op te sporen en te voorkomen.
Wij zijn verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die u met ons deelt en vragen aan de derden waarmee wij ze delen, om hetzelfde niveau van bescherming te hanteren als dat wat in dit privacybeleid is vastgesteld.
Daarom garanderen we dat de maatschappijen waarmee we zouden kunnen werken, over hun eigen reglement inzake bescherming van persoonsgegevens en eerbiediging van de privacy beschikken.
Wij zullen uw persoonsgegevens ook delen als de wet dat eist, inclusief naar aanleiding van een gerechtelijke procedure, zoals een beschikking van het gerecht of een dagvaarding of om ons te schikken naar een nationale, federale, provinciale of lokale wet.
Wij bewaren uw persoonsgegevens maar zo lang als nodig is, om ze te gebruiken om de redenen die vermeld zijn in dit privacybeleid en voor de duur die door de wet wordt vereist.
U hebt het recht om inzage te krijgen in uw persoonsgegevens die u aanbelangen, om ze bij te werken en om ze te wijzigen.
Hoewel de uitoefening van een van deze rechten de opdracht van de Ombudsdienst voor telecommunicatie kan belemmeren of zelfs onmogelijk maken, kunt u ook:
Indien u deze rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens wenst uit te oefenen, kunt u dit ons melden op het adres: DPO@mediateurtelecom.be
Hoewel de Ombudsdienst voor telecommunicatie alle mogelijke inspanningen levert om uw privacy te beschermen, is een effectieve bescherming natuurlijk maar mogelijk als u ook zelf de nodige maatregelen neemt om uw privacy te beschermen.
Dit betekent dat u verplicht bent om:
De Ombudsdienst voor telecommunicatie onderneemt alle stappen die nodig zijn om uw persoonsgegevens te beveiligen. Om ervoor te waken dat uw gegevens beschermd worden met name tegen ongeoorloofde inzage, ongeoorloofd gebruik, verlies of niet toegestane wijzigingen, gebruiken de diensten verschillende beveiligingstechnieken en -procedures. Zowel op fysiek, elektronisch als organisatorisch vlak zijn de nodige maatregelen genomen om de veiligheid en vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te garanderen.
Zo worden de persoonsgegevens die u verstrekt bijvoorbeeld geregistreerd op servers die enkel toegankelijk zijn voor bevoegd personeel. Dat personeel is op de hoogte gebracht van deze privacyverklaring en van alle toepasselijke interne richtlijnen die uitgevaardigd zijn voor de bescherming van uw persoonsgegevens. Zij zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te eerbiedigen.
De gevoelige persoonsgegevens die via het internet worden verzonden, zullen bovendien door middel van versleuteling beveiligd worden, bijvoorbeeld via het gebruik van het SSL-protocol (Secure Socket Layer).
De specifieke informatie over de maatregelen die genomen zijn voor de bescherming van de veiligheid en de vertrouwelijkheid in een specifieke dienst, zal in voorkomend geval worden overgenomen in de afzonderlijke privacyverklaring van die dienst.
Uw persoonsgegevens zullen enkel met uw toestemming of in de hieronder beschreven omstandigheden worden doorgegeven aan derden.
Krachtens de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur zijn de federale administratieve overheden verplicht om inzage te verlenen in de bestuursdocumenten waarover ze beschikken. Dit betekent dat elke burger het recht heeft om bestuursdocumenten van een federale administratieve overheid te raadplegen en er een afschrift van te krijgen.
Voor bestuursdocumenten van persoonlijke aard (namelijk documenten die een beoordeling of een waardeoordeel bevatten van een met naam genoemde of gemakkelijk identificeerbare natuurlijke persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen) geldt dat recht op openbaarheid echter enkel wanneer de aanvrager een persoonlijk, gegrond, actueel, direct en zeker belang aantoont.
Verzoeken om inzage in dergelijke bestuursdocumenten kunnen worden gericht aan de bevoegde federale administratieve overheid die aangeduid is in de privacyverklaring van het specifieke project.
Deze overheid kan het verzoek weigeren, met name wanneer zij gehouden is tot een bij wet ingestelde geheimhoudsverplichting, of wanneer zij oordeelt dat de openbaarmaking van het bestuursdocument afbreuk doet aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokken persoon, tenzij deze met de inzage, de uitleg of de mededeling in afschrift heeft ingestemd.
De informatie die verwerkt is als deel van de diensten kan na een bepaalde tijd, ook vrijwillig worden neergelegd bij het Rijksarchief op verzoek van de overheid tot wie de informatie behoort, indien deze voor de administratie niet meer nuttig is. Na deze neerlegging is de informatie in principe publiek.
Ook in dat geval blijft de inzage in het archief onderworpen aan de wetgeving betreffende de openbaarheid van bestuur.
De inzage kan dus met name worden geweigerd als de rijksarchivaris van oordeel is gehouden te zijn tot een bij wet ingestelde geheimhoudingsverplichting, of wanneer de openbaarmaking van het bestuursdocument afbreuk doet aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokken persoon, tenzij deze met de inzage, de uitleg of de mededeling in afschrift heeft ingestemd.
Dat archief kan voor een onbeperkte duur worden opgeslagen in het Rijksarchief en mag maar vernietigd worden met de toestemming van de overheid die de documenten heeft overgedragen.
De jongste herzieningen en updates van dit privacybeleid zijn doorgevoerd in december 2020.
Onze privacyverklaring wordt op geregelde tijdstippen herzien en minstens een keer per jaar.
Na elke aanpassing zal ook de datum worden gewijzigd waarop dit document voor het laatst bijgewerkt zal zijn. Het spreekt vanzelf dat alle nieuwe versies van het privacybeleid altijd zullen voldoen aan de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Als de privacyverklaring op niet-onbeduidende wijze wordt aangepast, zult u daarvan in de mate van het mogelijke worden verwittigd. Daartoe zullen we een mededeling op de website van de dienst kunnen gebruiken.
Elk gebruik dat van de diensten wordt gemaakt, is onderworpen aan de bepalingen van de versie van de privacyverklaring die op dat moment van toepassing is.